Flak AS - Bitpro gjør hverdagen vår enklere

Den markedsledende seil- og båtutstyrsgrossisten Flak har i om lag ti år hatt Bitpro som totalleverandør av IT-plattform og IT-miljø. Jostein Løvdal, IT-ansvarlig i Flak AS/Nautec Group, kan fortelle om et godt kundeforhold basert på gjensidig forståelse og tillit mellom partene.

Flak holder til på Skibåsen i Sørlandsparken, og er ifølge IT-ansvarlig Jostein Løvdal midt inne i den travleste tiden på året.

– Båtsesongen er kort i Norge, så fra mai til slutten av juli koker det hos oss. På denne tiden av året er vi spesielt avhengige av en pålitelig leverandør som sørger for at alle systemer fungerer knirkefritt, understreker Løvdal.

I høysesong sendes det i gjennomsnitt ca. 300 ordre til forhandlere over hele Norge i løpet av en dag.

Full tilgang

Løvdal forteller at Flak retter seg utelukkende mot bedriftskunder, og at mer enn 80 prosent av ordrene kommer inn via selskapet nettbutikk. Fra bestilling til henting av varer på lageret, er poenget at det skal gå minst mulig tid.

– Driftssikkerhet er ekstremt viktig for oss, spesielt i høysesongen. I den sammenheng er full oppetid på linjen alfa og omega, sier han. – Vi har et stort lagerbygg der truckene kjører i alle kriker og kroker. Det er derfor av stor betydning at alle deler av bygget er dekket med sikker og robust internettilgang.

Seks plukktrucker og to skyvemaster trucker plukker og plasserer varer til enhver tid. På lageret stilles det strenge krav til orden og system både i hyller og på gulvet.

Gode på support

– Vi stiller generelt svært høye krav til driftssikkerhet, og på dette området er det ingen tvil om at Bitpro leverer, fortsetter Løvdal.

– Bitpro har en supporttjeneste som fungerer veldig bra. Opp igjennom årene kan jeg knapt huske at det har oppstått noen kritiske feil, men dersom det skulle oppstå noen problemer, vet vi at Bitpro er på ballen ved behov.

Strategisk partner

Løvdal viser til at det langvarige kundeforholdet også er et resultat av at Flak har nytte av å ha en sparringpartner når det gjelder strategisk tenking.

– For en bedrift som vår der så stor del av omsetningen baserer seg på bestillinger på nett, er vi hele tiden ute etter å forbedre oss og finne nye, smarte måter å jobbe på. Bitpro er i denne sammenheng en verdifull rådgiver, som også bistår oss i kommunikasjon med andre leverandører. Vi er imponert over deres evne til å tilpasse seg våre behov og krav, og være proaktive i å identifisere og løse potensielle problemer før de oppstår, påpeker han.

Flak sine 13 vareheiser rommer omkring 5000 forskjellige produkter. (Bildet viser Alexander Damar Kongevold)

Til å stole på

Selv om kundeforholdet med Bitpro har pågått i ti år, og at avtalen jevnlig fornyes, er Løvdal rask med å understreke at det ikke er noen automatikk i dette:

– Det er jobben vår å holde oss orientert om andre tilbydere og deres løsninger, men så lenge Bitpro fortsetter å levere driftssikre løsninger ser vi for oss at samarbeidet kan fortsette i lang tid. Bitpro er til å stole på og sørger for at systemene våre jobber godt sammen. På den måten bidrar de til å gjøre hverdagen vår enklere og hjelper oss med å nå våre mål, avslutter Jostein Løvdal.

Jostein Løvdal, IT-ansvarlig i Flak AS/Nautec Group.
Back to Top